خبری خبری .

خبری

مشاور نخست‌وزیر یمن: شبکه‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس به عربستان در جنگ علیه انصارالله کمک کردند

عربستان در تقلا برای غلبه بر ملت مبارز یمن از کانال‌های اطلاعاتی آمریکا و انگلیس علیه ارتش و نیرو‌های انقلابی برخوردار است.
به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان،   حمله ائتلاف سعودی به یمن تا چندی دیگر وارد هفتمین سال می‌شود. این ائتلاف، ششم فروردین ۱۳۹۴ برای سرکوب انقلاب یمن و جلوگیری از قدرت گرفتن انصارالله حمله‌ای همه‌جانبه علیه این کشور را آغاز کردند به این امید که در چند هفته، همه امور را به نفع خود تغییر دهند، اما با مقاومت غیرقابل‌انتظار مردم مواجه شدند.


جنگی که حمایت‌های تسلیحاتی و نظامی انگلیس، فرانسه، آمریکا، آلمان و برخی کشور‌های عربی از آن نتوانست مقاومت یمن را درهم بشکند و بالعکس موجب قدرتمندتر شدن نظامی مقاومت شد. هرچند که به اعلام سازمان‌های حقوق بشری، علاوه بر خسارت‌های مالی و ویرانی‌های گسترده یمن، موجب شده است دست‌کم ۱۷ هزار غیرنظامی کشته و بیش از ۲۶ هزار نفر زخمی شوند.

جنگ یمن در حالی در آستانه ورود به سال جدید خود قرار دارد که شاخص‌های آن به میزان زیادی به سود انصارالله تغییر کرده است و اکنون در آستانه کنترل شهر مأرب قرار دارند. علاوه بر این، با وجود حملات گسترده هوایی انصارالله به عمق خاک عربستان، ریاض جرئت پاسخگویی ندارد. این ناتوانی در حالی است که سعودی‌ها سال‌هاست کنترل آسمان یمن را در دست دارند.

برای بررسی بیشتر تحولات یمن و نبرد آزادسازی مأرب با حمید عبدالقادر عنتر، مشاور نخست‌وزیر یمن گفت‌وگویی ترتیب داده‌ایم که در زیر ارائه می‌شود:

 لطفاً دلایل تجاوز ائتلاف سعودی به یمن را تشریح کنید. این اقدام چه تأثیراتی برجای گذاشته است؟

عنتر: در ابتدا جا دارد درگذشت انیس النقاش، تحلیلگر سیاسی لبنان را به خادمان و عناصر مقوّم محور مقاومت تسلیت بگویم. وجودش همان‌گونه که منشأ خیر و برکات برای مقاومت بود، خلأ او و اینکه نمی‌توان از فیض راهنمایی‌های مرشدانه‌اش استفاده برد، احساس می‌شود و قابل جبران نیست.

تجاوز ائتلاف سعودی آثار مخرب زیادی بر یمن گذشته است و در آن می‌توان چراغ سبز واشنگتن را دید که با دستور دولت آمریکا، تجاوزات زمینی و هوایی به یمن آغاز شد و خانواده‌های زیادی داغدار شدند. یکی از اقدامات ائتلاف متجاوز، تأسیس مراکز فساد و شورش در نقاط جنوبی کشور بود که پس از مدتی مشخص شد اماراتی‌ها در آن نقش داشتند و از سوی اروپایی‌ها مورد حمایت قرار می‌گرفت.

نیرو‌های انقلاب یمن در ۲۱ سپتامبر ۲۰۱۴ برگ دیگری از تاریخ این کشور را رقم زدند و توانستند دولت خائن و دست‌نشانده‌ای را از سر راه بردارند. پس از آن بود که ائتلاف سعودی حملات سنگینی را علیه یمن انجام داد و عملیات «طوفان قاطعیت» (عاصفة الحزم) شکل گرفت و در ادامه شاهد محاصره سنگین سعودی‌ها بر صنعا بودیم؛ اقدامی که در آن چندین کشور منطقه‌ای و غربی شرکت داشتند و حمایت‌های اطلاعاتی از سوی رژیم صهیونیستی انجام شد.

محور عربی-غربی به دنبال خاموش کردن آتش انقلابی بودند که مردم یمن ایجاد کردند. طوفان قاطعیت برای به شکست کشاندن مقاومت نیرو‌های انقلابی ۲۱ سپتامبر تشکیل شد، ولی در تحقق اهدافش شکست خورد. آن‌ها بودجه هنگفتی را برای خرید سلاح صرف کردند. کانال‌های اطلاعاتی داشتند و آمریکا و انگلیس حمایت اصلی و اساسی را از آن‌ها برای غلبه بر ارتش و نیرو‌های انقلابی یمن انجام دادند و مافیای سلاح در منطقه به راه انداختند. بیمارستان‌ها هدف قرار گرفت، زیرساخت‌ها نابود شد، نهاد‌های دولتی و خصوصی در آتش حملات هوایی سوختند و تخریب شدند و مردم زیادی ازجمله زن و کودک و پیر و جوان کشته، مجروح یا آواره شدند، ولی مردم انقلابی دست از مقاومت برنداشتند و ذره‌ای از خاک خود دست نکشیدند.

ائتلاف سعودی در آخرین گام‌های خود از حربه غیرانسانی گرسنه نگه داشتن مردم استفاده کردند و مانع از ارسال کمک‌های بشردوستانه و حمایت‌های سازمان ملل متحد شده بودند که با فشار‌های مجامع جهانی مجبور شدند کمک‌های بشردوستانه را آزاد کنند.

آنا: موفقیت‌های اخیر ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به‌ویژه حملات به عمق خاک عربستان چه تأثیری بر تجدیدنظر آمریکایی‌ها و سعودی‌ها در سیاست جنگ علیه یمن داشته است؟

عنتر: ارتش و کمیته‌های مردمی با اقدامات رو به پیشرفت خود توانستند هیمنه پوشالی سعودی‌ها و آمریکایی‌ها را بشکنند و انصافاً در جبهه‌های نبرد با ارتش‌های بین‌المللی قرار دارند. آن‌ها با وجود همه محدودیت‌ها توانستند در حوزه‌های موشکی و پهپادی موفقیت‌های زیادی کسب کنند و در جبهه‌های مختلف در عمق خاک عربستان، متجاوزان را تهدید کنند. نیرو‌های یمنی ان‌شاءالله در جبهه مأرب پیروز می‌شوند و فاصله کمی تا این پیروزی باقی است.

خیلی‌ها تلاش کردند مأرب را به نقطه‌ای برای آغاز تنش‌های قومی تبدیل کنند و مزدوران و عناصر وابسته به ائتلاف سعودی، جمع کثیری از تروریست‌ها و شورشیان را دور خود جمع کردند تا مأرب را اشغال و آنجا را به نقطه اصلی حملات خود علیه صنعا و دیگر نقاط یمن تبدیل کنند.

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن را گروه‌های مبارز نظامی تشکیل می‌دهند که توانستند با حمایت‌های مردمی و اراده ملی، راه آزادسازی این شهر و منطقه را هموار کنند. در این زمینه قبایل یمن و بزرگان آن نقش مؤثری در پیشرفت عملیات‌های نظامی و سیاسی داشتند و در همگرایی ملی برای آزادسازی مأرب نقش‌آفرینی کردند.

با توجه به پیشرفت‌های اخیر می‌توان گفت در خلال چند روز آینده، آزادسازی مأرب و بازگشت آن به آغوش وطن حتمی است. اگر مأرب اشغال می‌شد و ارتش یمن نمی‌توانست آنجا را آزاد کند، ارتباط شمال و جنوب کشور به‌طور کامل قطع می‌شد و این موفقیت به معنای به شکست کشاندن تمام توطئه‌های آمریکایی-سعودی برای ایجاد تفرقه در میان ملت است.

لشکر حق یعنی ارتش و کمیته‌های مردمی، جانانه در برابر مزدوران ائتلاف سعودی-آمریکایی در قامت لشکر باطل می‌جنگند و از آزادی و استقلال یمن دفاع می‌کنند.
 رسانه‌ها چه نقشی در مقابله با دشمنان یمن و انتقال مظلومیت آن‌ها به جهان ایفا کرده‌اند؟

عنتر: همان‌گونه که مستحضرید یکی از منسجم‌ترین جریان‌های اطلاع‌رسانی منطقه در زمینه انتقال مظلومیت ملت‌های مبارز در یمن به وجود آمده است که در آن، نویسندگان، تحلیلگران و مسئولان سیاسی به تبادل نظر و انتقال تحولات داخلی یمن به رسانه‌ها و مجامع جهانی مشغول هستند. هدف از تشکیل این کارگروه منسجم، مقابله با جهت‌گیری‌های دشمنان مقاومت در یمن و انتقال واقعیت‌های سیاسی داخل کشور است.

من از رسانه‌های جمهوری اسلامی ایران که نقش پررنگی در انتقال واقعیت‌های یمن به جهان دارند، تشکر می‌کنم که جبهه رسانه‌ای قوی‌ای را در برابر بنگاه‌های دروغ‌پراکنی عربی-غربی ایجاد کردند. همچنین از تحلیلگران و نویسندگان سیاسی یمنی تشکر می‌کنم که تحلیل‌های مناسبی را برای استفاده در اختیار رسانه‌ها قرار می‌دهند. درواقع هدف رسانه‌ها و تحلیلگران چیزی جز انتقال مظلومیت ملت یمن نیست؛ تا زمینه تحرکات مناسبی برای واکنش‌های رسمی سازمان ملل متحد و مجامع جهانی فراهم شود.

 آیا سازمان ملل متحد در توقف تجاوز به یمن و حل بحران این کشور تأثیر داشته است؟ از نقش‌آفرینی نماینده سازمان ملل متحد در یمن راضی هستید؟

عنتر: متأسفانه سازمان ملل متحد مواضعی دور از شأن یک نهاد بین‌المللی دارد، دارای جهت‌گیری است و بی‌طرف نیست و اگر مقاومت ملت یمن و پیشرفت‌های ارتش و کمیته‌های مردمی نبود، شاید اکنون شاهد هیچ‌گونه تحرکی از سوی مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن برای حل بحران این کشور و پایان دادن به درگیری‌ها نبودیم.

مارتین گریفیتس، فرستاده ویژه سازمان ملل متحد به یمن

ائتلاف سعودی سال‌هاست از طریق زمین، دریا و هوا یمن را محاصره کرده و سازمان ملل متحد هیچ کمکی در حل موضوع و رفع محاصره نکرده است. از سازمان ملل متحد و نماینده‌اش راضی نیستیم، زیرا بار‌ها درباره خطری که کشتی صافر در بندر یمن این کشور را تهدید می‌کند، هشدار داده‌ایم، ولی شاهد کمترین تحرکی از سوی ملل متحد نبوده‌ایم.

گریفیتس به جای بی‌طرفی، جهت‌گیری خاصی نسبت به سعودی‌ها دارد و نماینده ملل متحد نیست، بلکه نماینده ائتلاف سعودی برای مذاکره با صنعاست. وظیفه سازمان ملل متحد رسیدگی به وضعیت کشور‌هایی است که دچار مشکلات انسانی ناشی از جنگ، بحران و تجاوزات نظامی شده بودند. آیا شما چنین رویکردی را از سازمان ملل متحد در قبال یمن می‌بینید؟ آن‌ها حتی از صدور قطعنامه رسمی برای پایان تجاوزگری سعودی‌ها خودداری می‌کنند. سازمان ملل متحد باید همه طرف‌ها را ملزم به تشکیل کمیته آتش‌بس و متجاوزان را سرزنش کند و در ادامه وارد فاز سیاسی شویم، ولی هیچ‌یک از این کار‌ها به درستی و به شکل رضایت‌بخش انجام نشده است.

مزدوران سعودی، سازمان ملل متحد را خریده‌اند، رسانه‌های خود را به ابزاری برای فشار بر طرف‌های مذاکره‌کننده یمنی تبدیل کرده‌اند و در این میان گریفیتس هیچ نقشی ندارد جز اینکه به صنعا بیاید، سپس به ریاض برود و میان یمن، عربستان، امارات و اروپا بچرخد.

 چشم‌انداز آینده یمن برای مقابله با تجاوزات سعودی و حل بحران یمن را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عنتر: یمن با جنگ نظامی، رسانه‌ای، فرهنگی، اقتصادی و جنگ نرم از سوی دشمن مواجه است و ارتش و کمیته‌های مردمی اعلام کرده‌اند تا زمانی که تجاوزگری‌ها ادامه یابد، به جنگ با دشمن ادامه می‌دهند و از کیان یمن و ملت دفاع خواهند کرد. مسیر نظامی، مسیر سیاسی و رسانه‌ای همچنان فراروی ملت یمن قرار دارد. در حوزه نظامی، ارتش به حملات خود به عمق خاک عربستان و پاسخ به تجاوزات سعودی‌ها ادامه می‌دهد. در حوزه رسانه‌ای، جبهه واحد نخبگان سیاسی و رسانه‌ای حامیان ملت یمن تشکیل شده، به فعالیت خود برای نشر مظلومیت ملت ادامه می‌دهد و واقعیت‌های داخلی را به جهان منعکس می‌کند.

طبعاً اگر شورای امنیت سازمان ملل متحد قطعنامه‌ای را برای پایان جنگ یمن صادر کند و سعودی‌ها به آن پایبند باشند، حملات ما به خاک عربستان نیز متوقف می‌شود و همه طرف‌ها وارد فرآیند سیاسی می‌شوند تا راه‌حل دیپلماتیک برای بحران یمن پیدا شود. در مرحله بعد باید مزدوران و عاملان جنایات جنگی به دیوان کیفری بین‌المللی ارجاع داده شوند تا شاهد محاکمه آن‌ها باشیم، زیرا باید در برابر جنایت‌هایی که در خاک یمن انجام دادند پاسخگو باشند.

معتقدم راه‌حل سیاسی یمن، خروج نیرو‌های متجاوز از خاک کشور و برگزاری گردهمایی فعالان سیاسی داخلی با هدف توافق بر سر دوره انتقالی و اتحاد میان شمال و جنوب یمن و فراهم کردن زمینه‌های برگزاری انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری است.

پیشنهادی از سوی تحلیلگران یمنی درباره تشکیل شورای عالی هماهنگی محور مقاومت ارائه شده است. اهمیت راه‌اندازی این شورا را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

عنتر: از همه کشور‌های محور مقاومت یعنی ایران، عراق، سوریه، فلسطین و یمن می‌خواهم اهتمام ویژه‌ای برای تشکیل شورای عالی هماهنگی محور مقاومت داشته باشند تا آزادسازی مقدسات و ذره ذره خاک کشور‌های اسلامی محقق شود، قدس را آزاد شده ببینیم و شاهد دست‌اندازی آمریکایی‌ها بر عراق و سوریه نباشیم.

مذاکرات صلح یمن

اتحاد ملت‌های مقاومت می‌تواند سد راهی در برابر پروژه شوم آشکارسازی روابط اعراب با دشمن صهیونیستی و تجاوزات اسرائیل به خاک سوریه باشد. استکبار جهانی و محور عبری-عربی-غربی به دنبال سلطه بر کشور‌های اسلامی هستند و تشکیل شورای عالی هماهنگی می‌تواند توطئه آن‌ها را خنثی کند. مقاومت ناگزیر از حمله نظامی به دشمن صهیونیستی است، زیرا تجاوزات آن‌ها به خاک کشور‌های اسلامی از حد گذشته و به توهین علیه مقاومت تبدیل شده است.

زمینه‌های تشکیل شورای عالی هماهنگی دشوار نیست. حوزه‌های علمیه قم و نجف، جنبش‌های نظامی و سیاسی ایران، عراق، سوریه و یمن همچون نجباء، حزب‌الله، انصارالله تا طیف‌های مختلف مردم در کشور‌های مقاومت را می‌توان مهیای تشکیل شورای عالی هماهنگی کرد.

اعتقاد به ظهور امام زمان (عج)، نماز گزاردن در قدس شریف و آزاد شدن قبله نخست مسلمانان از چنگال صهیونیست‌ها، باور قطعی همه ملت‌های مقاومت و رهبران سیاسی و دینی است. از چنین ظرفیت بزرگی می‌توان پرچمی وسیع به وسعت کل کشور‌های مقاومت ساخت.

منبع: آنا

انتهای پیام/
 
 


برچسب: ،
امتیاز دهید:
رتبه از پنج: 0
بازدید:

+ نوشته شده: ۱۵ اسفند ۱۳۹۹ساعت: ۰۴:۲۲:۰۶ توسط:آونگ مگ موضوع: نظرات (0)